Perinnemateriaali

”Suomen Joutsenen” historiaan kuuluvan materiaalin kuten muistivihkojen, valokuvien ja muun materiaalin keräämiseksi yhdistys on ollut yhteydessä mm. vanhoihin ”Joutsenen” veteraaneihin. Kaikki alkuperäinen materiaali on luovutettu Forum Marinumin arkistoihin ja varastoihin tutkijoiden käyttöön ja yleisön katseltavaksi.

Veteraanien aineistojen lytämiseksi Yhdistys on ollut yhteydessä myös useihin veteraanien jälkeläisiin ja siten esimerkiksi veteraanien matkoilla tekemien muistiinpanoja ja valokuvia on saatu koottua merkittävä määrä.

Yhdistys on valmis tukemaan ”Suomen Joutsenen” kunnostusta rajallisten mahdollisuuksiensa mukaan.

Suomen Joutsenen keulan messinkijoutsen

Suomen Joutsenen keulakuva poistettiin vuoden 1943 muutostöiden yhteydessä ja se katosi. Sotien jälkeen keulaan hankittiin kummallekin puolelle messinkinen joutsen.

Kun Suomen Joutsenta vuoden 1959 lopussa alettiin siirtää Turkuun, joutsenet keulassa poistettiin. Toinen niistä sijoitettiin Upinniemen Varuskuntarakennuksen, toinen Sotilaskotirakennuksen ulkoseinään. Joutsen sai uudet saman mallin mukaan tehdyt messinkijoputsenet keulaansa Turussa.

Kun Upinniemen Varuskuntakerho vuonna 2019 lakkautettiin, messinkijoutsen siirrettin Merisotakoulun perinneaulaan arvonsa mukaiseen paikkaan.

Messinkijoutsen Perinneaulan seinällä.

Messinkijoutsenen alla olevan laatan teksti:
Koululaiva Suomen Joutsenen keulakuva. Kuvat sijaitsivat aluksen keulan molemmilla puolilla.

Laulun Ystävien julkaisu

Yhdistyksemme on antanut turkulaiselle mieskuorolle Laulun Ystävät käyttöön piirroskuvan Suomen Joutsenesta. Kuva on peräisin Joutsenen laivalehdistä.

Piirrosta käytettiin kuvituksena laululehtisessä, joka painettiin Turun päivän 2019 yhteislaulutilaisuuteen Forum Marinumissa. Lehtisellä LY pyrkii hankkimaan kuoroon lisää laulajia ja samalla Forum Marinum etsii lahjoittajia SIGYNin peruskorjaukseen.

Laululehtisen kannessa on piirroskuva Suomen Joutsenesta ja vasemmassa laidassa viittaus kuvan lähteeseen.

Laulut ovat suosittuja merimieslauluja.