VUOSIKOKOUKSET

Yhdistyksen vuosikokoukset on pidettyvuorovuosina nimikkolaivalla ja matkoilla joko laivalla Maarianhaminaan ja takaisin tai johonkin lähialueen kohteeseen. Kokouksiin on liittynyt tavallisesti joku ajankohtainen esitelmä.

Vuosikokous 2017

Yhdistyksemme vuosikokous pidettiin Forum Marinum -merikeskuksen Ruuma-auditoriossa Turussa 4.4.2017.  Läsnä oli tapahtumassa kaikkiaan 36 jäsentä.

Vuosikokouksessa käsiteltiin sääntöjen mukaiset asiat tilinpäätöksineen. Kokous hyväksyi sekä tilinpäätöksen että toimintasuunnitelman jäsenmaksuineen. Jäsenmaksujen määrää ei muuteta.

Pulmana tuotiin esille, että jopa noin viideltäkymmeneltä on jäsenmaksu jäänyt suorittamatta. Hallitus ilmoitti pohtivansa keinoja maksujen keräämisen teostamiseksi.

Kokous valitsi hallituksen ja toiminnantarkastajat jatkamaan tehtäviään edellisen vuoden tapaan.

Kokouksessa esiteltiin uutena mahdollisena myyntiartikkelina mallikappaleita lasisista Suomen Joutsenta mukailevista kaulakorujen vaihtoehdoista. Asia on vielä harkittavana – muun muassa kokouksen osanottajien arviot esineen tilaamisesta myyntiin vaikuttavat hankintapäätökseen.

Vuosikokouksen 2017 osanottajat Forum Marinum -merikeskuksen RUUMA-auditoriossa.

Rahastonhoitaja Matti Ketola esittelee tilejä. Oikealla yhdistyksen puheenjohtaja Juhani Toikka.

Vuosikokousesitelmänä Visa Auvinen kertoi kohta satavuotiaan laivastomme synnystä ja kehittymisestä ennen sotia ja laivaston koululaivoista laivasto-ohjelmien osana.

Laivastonäytös v. 1938. Maalaus valokuvasta Veikko Järvinen

Vuosikokous 2016

Vuosikokous Uudessakaupungissa

Perinneyhdistyksen vuosikokous pidettiin Uudessakaupungissa lauantaina 23.4.2016. Mukana kokouksessa oli kaikkiaan 25 jäsentä.

Vuosikokoukseen 2016 osallistuneet Ukin museossa tuntemattoman keulakuvan vieressä.

Ennen kokousta tutustuttiinUudenkaupungin Työveneen toimintaan. Telakalla on nyt peruskorjattavana kaksi merivoimien miinalauttaa – eri työvaiheissa olevat alukset olivat toinen telakan rannassa ja toinen slipilla. Telakan esitteli sen toimitusjohtaja Harri  Putro.

Nykyisen Uudenkaupungin Työveneen telakkamäki oli paikka, jossa Suomen Joutsen peruskorjattiin v. 1930-31.

Bussimme pysähtyi tarkalleen sille paikalle, jossa nimikkolaivamme muutettiin saksalaisesta koulurahtilaivasta OLDENBURG suomalaiseksi koululaivaksi SUOMEN JOUTSEN.

Uudenkaupungin museossa kokousväki sai tutustua sodanaikaisen Joutsenen päällikön Eskil Hellstenin vitriiniin. Luonnollisestikin museossa on myös Joutsenen pienoismalli ja kuva aluksesta telakalla vuonna 1931. Mielenkiintoinen esine oli laivan keulakuva, joka muistuttaa kovasti Suomen Joutsenessa aikoinaan ollutta keulakuvaa.

Merikapteeni Eskil Hellsten oli Suomen Joutsenen päällikkönä sotien aikana.

Vuosikokous pidettiin ravintola Aquariuksen viihtyisässä kabinetissa. Ansaitun ja maittavan ruokailun jälkeen yhdistyksemme hallituksen jäsen ja Uudenkaupungin Merihistoriallisen yhdistyksen puheenjohtaja Matti Jussila kertoi Uudestakaupungista merikaupunkina.

Puheenjohtaja Juhani Toikka ja Uudestakaupungista merikaupunkina kertonut Matti Jussila Kokousta aloittamassa.

Vuosikokous hyväksyi Yhdistyksen hallituksen kertomukset ja tilinpidon edellisestä vuodesta ja suunnitelman alkaneelle vuodelle. Yhdistyksen hallitukseen valittiin Johanna Pakolan jättäessä tehtävän uutena Pirjo Mavrommatis, joka jo oli aktiivisena yhdistyksen jäsenenä valmistelemassa  Ateenan matkaamme.

Kokouksen jälkeen julkaistiin uusin  Yhdistyksemme kirja SUOMEN JOUTSENEN LAIVALEHDET. Tutkimuksen ja sen perusteella tehdyn teoksen esitteli sen kirjoittaja Visa Auvinen.

OLDENBURGista tehtään SUOMEN JOUTSENta. Kuva Ukin muso

Suomen Joutsen Uudessakaupungissa v. 1931

Vuosikokous 2015  pidettiin Turussa nimikkoaluksellamme Suomen Joutsenella 14.4.2015. Tilaisuus aloitettiin kahvilla klo 17.00 Päällikön Salongin Aulassa. Jäsenistöä oli paikalla merkittävä määrä – kaikkiaan 55.

Varsinainen kokous oli Joutsenen välikannen suuressa kokoustilassa.

Tilit, toimintakertomus ja suunnitelmat jo alkaneelle toimintakaudelle hyväksyttiin hallituksen esityksen mukaisina. Niinpä esimerkiksi jäsenmaksut pysyvät entisen suuruisina.

Hallituksessa tapahtui muutoksia siten, että uudeksi puheenjohtajaksi valittiin entinen hallituksen jäsen Juhani Toikka.

Uudeksi hallituksen jäseneksi valittiin Jarmo Holopainen. Hän on yhä merivoimien palveluksessa ja on aiemmin toiminut mm. merivoimien koululaivojen päällikkönä.

Toiminnan tarkastajiksi valittiin Ulpu Honkasalo ja varalle Helena Korpi.

Entinen puheenjohtaja nimitettiin Yhdistyksen kunniapuheenjohtajaksi.

Vuosikokousesitelmänä Eero Auvinen kertoo väitöskirjaansa liittyvänä Krimin sodasta (Oolannin sota)  ja suomalaisista.

Taistelu Kokkolan Kokkolan Halkokarilla

Taistelu Kokkolan Halkokarilla

Visa Auvinen luovuttaa puheenjohtajan nuijan ja Yhdistyksen säännöt  Juhani Toikalle. (Kuva Erkki Wiinamäki)

Visa Auvinen luovuttaa puheenjohtajan nuijan ja Yhdistyksen säännöt Juhani Toikalle.              (Kuva Erkki Wiinamäki)

Yhdistyksen vuosikokous 2014 pidettiin merimatkalla Turku – Maarianhamina – Turku

13.4.2014. Mukana oli kaikkiaan 36 jäsentä puolisoineen. Kokous hyväksyi edellisen vuoden tilit ja toimintakertomuksen sekä hyväksyi hallituksen esitykset alkaneen toimintakauden toiminnaksi ja kauden talousarvion. Jäsenmaksut pysyivät entisinä eli henkilöjäsen 10 € ja yhteisöjäsen 50 €. Hallitus ja toiminnantarkastajat valittiin uudelleen tehtäviinsä.

Vuosikokouksesa 2014 myytiin kuten aina Yhdistyksen tuotteita.

Vuoden 2013 vuosikokous pidettiin 14.5.2013 Forum Marinum -merikeskuksessa Daphne-ravintolan yläkerrassa, Suomen Joutsenen vieressä, läsnä oli 32 Yhdistyksen jäsentä. Vuosikokous valitsi kaikki hallituksen jäsenet jatkamaan tehtävissään. Kokouksen alussa Irmeli ”Iitu” Elomaa esitti säveltämänsä ja sanoittamansa laulun ”Suomen Joutsen”. Yhdistys sai jo laulun sanat ja jonkun ajan kuluttua myös nuotit.

Mikko Meronen toivottamassa vuosikokouksen -2013 osanottajat tervetulleiksi.