Suomen Joutsen, onnekas satavuotias

Suomen Joutsen Onnekas Satavuotias. Julkaistu v. 2002, useita uusintapainoksia, uusin on kovakantinen.

Suomen Joutsenen täyttäessä sata vuotta vuonna 2002 yhdistys julkaisi koko aluksen elinkaaren kattavan teoksen. Se perustui Joutsenen veteraanien laatimiin kahdeksaan kustakin valtamerimatkasta tehtyyn muistelmakirjoitukseen. Yhdistyksen toimesta kirjoitukset editoitiin ja aineistoon lisättiin runsaasti uutta tietoa. Yhdistys teki matkan v. 2002 Joutsenen rakentamistelakalle Ranskan St Nazaireen ja sai sieltä arvokasta lisätietoa. Lisätietona kirjaan tuli myös merimiesammattikoulun  ajan historiaa.

Onnekas satavuotias -kirjan parasta aineistoa ovat yksityiskohtaiset kirjoituksen Joutsenen valtamerimatkojen edistymisestä.

Kirja tehtiin alkujaan pehmeäkantisena, mutta uusien painosten myötä se on saanut kovat kannet. Kirjan koko on yhdistyksen muusta tuotannosta poiketen A4.