Vierailijoita Suomen Joutsenella

"Vieraita Suomen Joutsenella, koululaivan vieraskirja kuvin ja taustoin kerrottuna". Kirja julkaistiin vuonna 2009.

”Vieraita Suomen Joutsenella, koululaivan vieraskirja kuvin ja taustoin kerrottuna”. Kirja julkaistiin vuonna 2009.

Kun Merivoimien esikunta muutti vuonna 2007 Turkuun, löytyi muuttokuormia koottaessa unohduksissa ollut Suomen Joutsenen vieraskirja.

Kirjan ensimmäiset vierailijoiden merkinnät ovat Suomen Joutsenen kastetilaisuudesta Uudessakaupungissa 1.11.1931. Vuosien mittaa kirjaan ovat nimensä merkinneet aluksella vierailleet – joukossa on siviilejä ja sotilaita, tavallisia vieraiden maiden kansalaisia ja niiden päämiehiä.

Kun alkuperäinen vieraskirja on museoharvinaisuus, sitä ei ole mahdollista saada ihan tavanomaisin keinoin tutkittavaksi. Siksi yhdistys päätti tehdä vieraskirjasta teoksen, jonka avulla kirja tulisi tutuksi laajalle yleisölle.

Teoksessa on pyritty selvittämään nimikirjoitusten takana olevia henkilöitä ja kertomaan näistä henkilöistä tarkemmin. Esimerkiksi lähes kaikki vuonna 1.11.1.931 nimensä kirjoittaneista uusikaupunkilaisista on pystytty tunnistamaan, kiitos siitä kuuluu Uudenkaupungin Merihistorialliselle yhdistykselle.

Alkuperäisessä vieraskirjassa on myös runsaasti piirroksia. Ehkä arvokkaimpiin niistä lukeutuvat taiteilija Adolf Bockin kokosivun piirros Suomen Joutsenesta ja taiteilija Aarno Karimon tekemä samoin kokosivun piirros Finska Svan -sotalaivasta 1500-luvun puolivälistä – aluksesta, jonka perusteella Joutsenemme sai nimensä.