Matkat

SUOMEN JOUTSENEN MATKAT 1902-1951

Laënnec
1.

Aika: 23.10.1902 – 27.7.1903.

Matkareitti: Saint Nazaire – Cardiff (IsoBritannia) – Iquique (Chile) – Nordenham/Bremerhaven (Saksa).

Lasti: Cardiffista hiiltä Iquiqueen ja sieltä salpietaria Bremerhaveniin.

 

2.                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Aika: 13.10.1903 – 27.10.1904

Matkareitti: Nantes (Ranska) – Antwerpen (Belgia) –  Los Angeles ( USA)  – Portland (Oregon/USA) – Queenstown (Irlanti) – Fleetwood (Britannia)

Lasti: Portlandista vehnää Fleetwoodiin

 

3.                                                                                                                                                                                                                                                                                                         Aika: 12.11.1904 – 19.3.1906

Matkareitti: Liverpool – St Nazaire – Newcastle(Australia) – Taltal (Chile) – Portland (Oregon) – Antwerpen  – Cherbourg

Lasti: Liverpoolista painolastissa,

Newcastlesta 2828 ton. hiiltä Taltaliin, sieltä salpietaria Portlandiin ja sieltä vehnää Antwerpeniin

 

4.

Aika: 20.3.1906 – 4.2.1907

Matkareitti: Cherbourg – Astoria/Portland (Oregon) – Falmouth – Dublin

Lasti:sementtiä tynnyreissä Portlandiin josta vehnää Dubliniin

 

5.

Aika: 26.2.1907 – 17.3.1908

Matkareitti: Dublin – Swansea – Belle Ile – Hobart(Tassmania/Australia) – Astoria/Portland (Oregon) – Falmouth – Cardiff

Lasti: Dublinista painolastissa, hiiltä Swanseasta, Oregonista 2941 ton. vehnää (29405 säkkiä) Cardiffiin

 

6.

Aika:  29.4.1908 – 8.6.1909

Matkareitti: Cardiff – Brest – Hobart/Tasmania –  Kahului (Havaiji) – Seattle (Washington/USA) – Tacoma – Limerick (Irlanti)

Lasti: Cardiffista 1150 ton. hiiltä ja lopputila sementtiä ja tiiltä Kahuluille, (400 tonnia jäi painolastiksi), Tacomasta 2900 ton. vehnää Limerickiin

 

7.

Aika: 9.7.1909 – 23.6.1910

Matkareitti: Limerick – Hobart Town (Tasmania) – Newcastle(Australia) – Sydney – Falmouth – Birkenhead/Liverpool

Lasti: painolastissa Hobartiin, 1039 ton.  hiiltä Sydneyhin, josta vehnää 2945 tonnia 81 kg:n säkeissä Fal­mouthiin ja edelleen Birkenheadiin

 

8.

Aika:  12.7.1910 – 4.12.1911

Matkareitti: Birkenhead – Penarth(Cardiffin sisääntulo)  – Cardiff – Brest – Mejillones (Chile) – Newcastle(Australia) – Mejillones – Santander(Espanja)

Lasti: Cardiffistä hiiltä säkeissä 2900 ton. Mejillonesiin, painolastissa Newcastleen, hiiltä 2850 ton Mejillonesiin, 2950 ton salpietaria Santanderiin

 

9.

Aika: 6.12.1911 – 4.4.1913

Matkareitti: Santander – Newcastle (Australia) – Iquique – Liverpool

Matka-aika: Ranska – Newcastle 119 päivää

Lasti: Newcastlesta hiiltä 2881 ton. Iquiqueen, sieltä 2950 ton salpietaria Liverpooliin

 

10.

Aika: 9.6.1913 – 19.4.1914

Matkareitti: Liverpool – Sydney (Australia) – Newcastle (Australia) – Sydney –

Falmouth – Belfast

Lasti: Liverpoolista sekalasti (mm. 25 ton. ruutia) Australiaan, sieltä vehnää Belfastiin.

 

11.

Aika: 13.5.1914 – 7.10.1915

Matkareitti: Belfast – Swansea -Belle Ile (Le Palais) – Antofagasta (Chile) –  Puget Sound (USA) –  Seattle(USA) – Belle Ile – Limerick

Lasti: Swanseasta hiiltä Antofagastaan, sieltä painolastissa Puget Soundiin (lähellä Seattlea), sieltä Seattleen, josta puutavaraa Limerickiin

 

12.

Aika: 8.11.1915 – 23.7.1916

Matkareitti: Limerick – Albany (Australia) – Geelong (Australia) –  Falmouth (Yhd

Kuningaskunta) – Avonmouth (Bristol, Yhd Kuningaskunta)

Lasti: painolastissa Albanyyn ja Geelongiin, mistä vehnää Bristoliin

 

13.

Aika: 3.9.1916 – 23.11.1917

Matkareitti: Bristol – Bahia Blanca (Argentiina) – Rochefort (Ranska)

Lasti: lähtö painolastissa, Bahia Blancassa vehnää Rochefordiin

 

14.

Aika: 27.2.1917 – 7.1.1918

Matkareitti: Rochefort – Sydney – Montevideo (Uruguay) – Rio de Janeiro –  Dakar  (nykyinen Senegal Afr itärann.)

Lasti: ilmeisesti painolastissa Sydneyhyn, josta vehnää Montevideoon, Rio de Janeirosta mangaania Baltimoreen ja Norfolkiin

 

15.

Aika: 26.1.1918 – 19.7.1919

Matkareitti: Dakar – Rio de Janeiro (Brasilia) – Newport News (USA) – Rio de Janeiro – Bahia (Brasilia) – Baltimore (USA) – Pallice (Ranska)

Lasti: ilmeisesti painolastissa Dakarista Rio de Janeiroon, josta mangaania Baltimoreen. Sen jälkeen erilaisia lasteja kahden Amerikan rannikoilla

 

16.

Aika: 4.11.1919 – 1.12.1920

Matkareitti: Rochefort (Ranska) – Port Victoria (Australia) – Limerick –  St Nazaire

Lasti: painolastissa Port Viktoriaan, josta vehnää Limerickiin

 

 Alus laitettiin myyntilistalle 1.12.1920.

(ranskalaiskauden tiedot päivitetty 17.4.2015/VA)

Oldenburg
1.
Aika: III/1923 – I/1924 (Hampuri – Taltal = 116 päivää, kokonaisaika 8 kk 17 pv).
Matkareitti: Hampuri – Kap Horn – Taltal(Chile) – Kap Horn – Azorien ohitus – Hampuri.
Lasti: Menomatka painolastissa, paluulastina salpietaria.

2.
Aika: II/1924 – .
Matkareitti: Hampuri Caleta-Buena (Chile) – .
Lasti: Menomatka painolastissa, paluulastina salpietaria.

3.
Aika: - 15.5.1925 (myrsky) – 25.9.1925.
Matkareitti: Caleta Buena (?) – Kap Horn – Port Stanley (Falklandin saaret) – Montevideo – La Plata – Hampuri.
Lasti: Caleta Buenasta salpietaria Hampuriin (?).

4.
Aika: – 1926 – .
Matkareitti: Hampuri – Tocopilla (Chile) – Hampuri.
Lasti: Chilestä salpietaria Hampuriin.

5.
Aika: 1927 – joulu 1927.
Matkareitti: Callao (Peru) – Guanapen saari (Peru) – Gravesend (Thamesjoen suu) – Bremen.
Lasti: Perusta guanoa Lontooseen

6. ja 7.
Aika: 1928 ja 1929.
Matkareitit: ?
Lasti:

8.
Aika: 6.4.1929 – 14.3.1930.
Matkareitti: Bremerhaven – Kap Horn – Ilo (Peru) – Chinchasaari – Callao (Peru) – Panaman kanavan kautta – Charleston – Fernandina (Florida) – Malmö (Ruotsi).
Lasti: Guanoa Perusta Charlestoniin, fosfaattia Fernandinasta Malmöön.

Suomen Joutsen
1.
Aika: 22.12.1931 – 22.5.1932.
Matkareitti: Helsinki – Kööpenhamina – Trangisvaag (Färsaaret) – Hull (Englanti) Las Palmas (Kanarian saaret) – 5.5 astetta pohjoista leveyttä – Ponta Delgada (Azorit) – Vigo (Espanja) – Helsinki.

2.
Aika: 20.10.1932 – 3.6.1933.
Matkareitti: Helsinki Las Palmas – Rio de Janeiro (Brasilia) – Montevideo (Uruguay) – Buenos Aires (Argentiina) – Santa Lucia (Pienet Antillit) – St. Thomas (Neitsytsaaret) – Ponta Delgada – Helsinki.

3.
Aika: 1.11.1933 – 15.5.1934.
Matkareitti: Helsinki – Marseille (Ranska) – Aleksandria (Egypti) – Napoli (Italia) – Santa Cruz (Kanarian saaret) – Port-au-Prince (Haiti) – Lissabon (Portugali) – Helsinki.

4.
Aika: 31.10.1934 – 3.5.1935.
Matkareitti: Helsinki – Cartagena (Espanja) – Piraios (Kreikka) – Saloniki (Kreikka) – Beirut (Libanon) – Haifa (Englannin Palestiina) – Aleksandria – Casablanca (Marokko) – Ponta Delgada – Gravesend (Englanti) – Helsinki.
Matkalla oli mukana Suomen Vientiyhdistyksen teollisuustuotteiden vientinäyttely.

5.
Aika: 9.10.1935 – 2.7.1936.
Matkareitti: Helsinki Lissabon – La Guaira (Venezuela) – Cartagena (Kolumbia) – Colon (Panama) – Balboa (Panama) – Callao (Peru) – Valparaiso (Chile) – Kap Hornin ympäri – Buenos Aires – Rio de Janeiro – Ponta Delgada – Helsinki.
Matkalla oli mukana Suomen Vientiyhdistyksen teollisuustuotteiden vientinäyttely.

6.
Aika: 2.11.1936 – 1.5.1937.
Matkareitti: Helsinki – Oporto (nykyinen Porto, Portugal) – Dakar (Senegali) – Ciudad Trujillo (Dominikaaninen tasavalta) – Vera Cruz (Meksikko) – Havanna (Kuuba) – New York (Yhdysvallat) – Oslo (Norja) – Helsinki.
Matkalla oli mukana Suomen Vientiyhdistyksen teollisuustuotteiden vientinäyttely.

7.
Aika: 20.10.1937 – 12.5.1938.
Matkareitti: Helsinki – Funchal (Madeira) – Montevideo – Tristan da Cunha (IsoBritannialle kuuluva saariryhmä eteläisellä Atlantilla) – Kapkaupunki (EteläAfrikka) – Calais (Ranska) – Helsinki.

8.
Aika: 27.10.1938 – 23.4.1939.
Matkareitti: Helsinki – Bordeaux (Ranska) – Casablanca – Pernambuco (nykyinen nimi Recife, Brasilia)- San Juan (Puerto Rico) – Ponta Delgada – Rotterdam (Hollanti) – Helsinki.

Itämeren purjehdukset
Aika: 1948
Matkareitti: Turku Helsinki ja koepurjehdus Itämerellä (muutama päivä)

Aika: 1 vrk, 1949
Matkareitti: Rauman edusta
Mukana 100 lehtimiestä

Aika: 4.8.1949 (noin 4 viikkoa)
Matkareitti: Rauma – Ahvenanmeri – Gotlannin eteläkärki – Lappohja – Helsinki
Koulutuspurjehdus, mukana 105 miestä

Aika: 15.9.1949
Matkareitti: Helsingin edusta Lappohja
Sotilasasiamiespurjehdus, 65 sotilasasiamiestä, isäntänä kenraali Aarne Sihvo

Aika: 25.9.1949
Matkareitti: Helsingin edusta
Diplomaattipurjehdus, isäntänä pääministeri K. A. Fagerholm

Aika: 1.2.6.1950
Matkareitti: Helsingin edusta
Promootiopurjehdus, mukana useita satoja

Aika: 11.7. – 20.7.1950
Matkareitti: Helsinki – Suomenlahti – Lappohja.
Koulutuspurjehdus, mukana mm. reservialiupseerikurssi.

Aika: Kaksi viikkoa, kesä 1951.
Matkareitti: Lappohja – Gotlannin eteläkärki – Örö – Helsinki – Suomenlahti – Helsinki.
Mukana 170 miestä.