Matkat
SUOMEN JOUTSENEN MATKAT 1902-1951
Laënnec
1.
Aika: 23.10.1902 – 27.7.1903.
Matkareitti: Saint Nazaire – Cardiff (IsoBritannia) – Iquique (Chile) – Nordenham/Bremerhaven (Saksa).
Lasti: Cardiffista hiiltä Iquiqueen ja sieltä salpietaria Bremerhaveniin.
2.
Aika: 13.10.1903 – 27.10.1904
Matkareitti: Nantes (Ranska) – Antwerpen (Belgia) – Los Angeles ( USA) – Portland (Oregon/USA) – Queenstown (Irlanti) – Fleetwood (Britannia)
Lasti: Portlandista vehnää Fleetwoodiin
3.
Aika: 12.11.1904 – 19.3.1906
Matkareitti: Liverpool – St Nazaire – Newcastle(Australia) – Taltal (Chile) – Portland (Oregon) – Antwerpen – Cherbourg
Lasti: Liverpoolista painolastissa,
Newcastlesta 2828 ton. hiiltä Taltaliin, sieltä salpietaria Portlandiin ja sieltä vehnää Antwerpeniin
4.
Aika: 20.3.1906 – 4.2.1907
Matkareitti: Cherbourg – Astoria/Portland (Oregon) – Falmouth – Dublin
Lasti:sementtiä tynnyreissä Portlandiin josta vehnää Dubliniin
5.
Aika: 26.2.1907 – 17.3.1908
Matkareitti: Dublin – Swansea – Belle Ile – Hobart(Tassmania/Australia) – Astoria/Portland (Oregon) – Falmouth – Cardiff
Lasti: Dublinista painolastissa, hiiltä Swanseasta, Oregonista 2941 ton. vehnää (29405 säkkiä) Cardiffiin
6.
Aika: 29.4.1908 – 8.6.1909
Matkareitti: Cardiff – Brest – Hobart/Tasmania – Kahului (Havaiji) – Seattle (Washington/USA) – Tacoma – Limerick (Irlanti)
Lasti: Cardiffista 1150 ton. hiiltä ja lopputila sementtiä ja tiiltä Kahuluille, (400 tonnia jäi painolastiksi), Tacomasta 2900 ton. vehnää Limerickiin
7.
Aika: 9.7.1909 – 23.6.1910
Matkareitti: Limerick – Hobart Town (Tasmania) – Newcastle(Australia) – Sydney – Falmouth – Birkenhead/Liverpool
Lasti: painolastissa Hobartiin, 1039 ton. hiiltä Sydneyhin, josta vehnää 2945 tonnia 81 kg:n säkeissä Falmouthiin ja edelleen Birkenheadiin
8.
Aika: 12.7.1910 – 4.12.1911
Matkareitti: Birkenhead – Penarth(Cardiffin sisääntulo) – Cardiff – Brest – Mejillones (Chile) – Newcastle(Australia) – Mejillones – Santander(Espanja)
Lasti: Cardiffistä hiiltä säkeissä 2900 ton. Mejillonesiin, painolastissa Newcastleen, hiiltä 2850 ton Mejillonesiin, 2950 ton salpietaria Santanderiin
9.
Aika: 6.12.1911 – 4.4.1913
Matkareitti: Santander – Newcastle (Australia) – Iquique – Liverpool
Matka-aika: Ranska – Newcastle 119 päivää
Lasti: Newcastlesta hiiltä 2881 ton. Iquiqueen, sieltä 2950 ton salpietaria Liverpooliin
10.
Aika: 9.6.1913 – 19.4.1914
Matkareitti: Liverpool – Sydney (Australia) – Newcastle (Australia) – Sydney –
Falmouth – Belfast
Lasti: Liverpoolista sekalasti (mm. 25 ton. ruutia) Australiaan, sieltä vehnää Belfastiin.
11.
Aika: 13.5.1914 – 7.10.1915
Matkareitti: Belfast – Swansea -Belle Ile (Le Palais) – Antofagasta (Chile) – Puget Sound (USA) – Seattle(USA) – Belle Ile – Limerick
Lasti: Swanseasta hiiltä Antofagastaan, sieltä painolastissa Puget Soundiin (lähellä Seattlea), sieltä Seattleen, josta puutavaraa Limerickiin
12.
Aika: 8.11.1915 – 23.7.1916
Matkareitti: Limerick – Albany (Australia) – Geelong (Australia) – Falmouth (Yhd
Kuningaskunta) – Avonmouth (Bristol, Yhd Kuningaskunta)
Lasti: painolastissa Albanyyn ja Geelongiin, mistä vehnää Bristoliin
13.
Aika: 3.9.1916 – 23.11.1917
Matkareitti: Bristol – Bahia Blanca (Argentiina) – Rochefort (Ranska)
Lasti: lähtö painolastissa, Bahia Blancassa vehnää Rochefordiin
14.
Aika: 27.2.1917 – 7.1.1918
Matkareitti: Rochefort – Sydney – Montevideo (Uruguay) – Rio de Janeiro – Dakar (nykyinen Senegal Afr itärann.)
Lasti: ilmeisesti painolastissa Sydneyhyn, josta vehnää Montevideoon, Rio de Janeirosta mangaania Baltimoreen ja Norfolkiin
15.
Aika: 26.1.1918 – 19.7.1919
Matkareitti: Dakar – Rio de Janeiro (Brasilia) – Newport News (USA) – Rio de Janeiro – Bahia (Brasilia) – Baltimore (USA) – Pallice (Ranska)
Lasti: ilmeisesti painolastissa Dakarista Rio de Janeiroon, josta mangaania Baltimoreen. Sen jälkeen erilaisia lasteja kahden Amerikan rannikoilla
16.
Aika: 4.11.1919 – 1.12.1920
Matkareitti: Rochefort (Ranska) – Port Victoria (Australia) – Limerick – St Nazaire
Lasti: painolastissa Port Viktoriaan, josta vehnää Limerickiin
Alus laitettiin myyntilistalle 1.12.1920.
(ranskalaiskauden tiedot päivitetty 17.4.2015/VA)
Oldenburg
1.
Aika: III/1923 – I/1924 (Hampuri – Taltal = 116 päivää, kokonaisaika 8 kk 17 pv).
Matkareitti: Hampuri – Kap Horn – Taltal (Chile) – Kap Horn – Azorien ohitus – Hampuri.
Lasti: Menomatka painolastissa, paluulastina salpietaria.
2.
Aika: II/1924 – .
Matkareitti: Hampuri Caleta-Buena (Chile) – .
Lasti: Menomatka painolastissa, paluulastina salpietaria.
3.
Aika: – 15.5.1925 (myrsky) – 25.9.1925.
Matkareitti: Caleta Buena (?) – Kap Horn – Port Stanley (Falklandin saaret) – Montevideo – La Plata – Hampuri.
Lasti: Caleta Buenasta salpietaria Hampuriin (?).
4.
Aika: – 1926 – .
Matkareitti: Hampuri – Tocopilla (Chile) – Hampuri.
Lasti: Chilestä salpietaria Hampuriin.
5.
Aika: 1927 – joulu 1927.
Matkareitti: Callao (Peru) – Guanapen saari (Peru) – Gravesend (Thamesjoen suu) – Bremen.
Lasti: Perusta guanoa Lontooseen
6. ja 7.
Aika: 1928 ja 1929.
Matkareitit: ?
Lasti:
8.
Aika: 6.4.1929 – 14.3.1930.
Matkareitti: Bremerhaven – Kap Horn – Ilo (Peru) – Chinchasaari – Callao (Peru) – Panaman kanavan kautta – Charleston – Fernandina (Florida) – Malmö (Ruotsi).
Lasti: Guanoa Perusta Charlestoniin, fosfaattia Fernandinasta Malmöön.
Suomen Joutsen
1.
Aika: 22.12.1931 – 22.5.1932.
Matkareitti: Helsinki – Kööpenhamina – Trangisvaag (Färsaaret) – Hull (Englanti) Las Palmas (Kanarian saaret) – 5.5 astetta pohjoista leveyttä – Ponta Delgada (Azorit) – Vigo (Espanja) – Helsinki.
2.
Aika: 20.10.1932 – 3.6.1933.
Matkareitti: Helsinki Las Palmas – Rio de Janeiro (Brasilia) – Montevideo (Uruguay) – Buenos Aires (Argentiina) – Santa Lucia (Pienet Antillit) – St. Thomas (Neitsytsaaret) – Ponta Delgada – Helsinki.
3.
Aika: 1.11.1933 – 15.5.1934.
Matkareitti: Helsinki – Marseille (Ranska) – Aleksandria (Egypti) – Napoli (Italia) – Santa Cruz (Kanarian saaret) – Port-au-Prince (Haiti) – Lissabon (Portugali) – Helsinki.
4.
Aika: 31.10.1934 – 3.5.1935.
Matkareitti: Helsinki – Cartagena (Espanja) – Piraios (Kreikka) – Saloniki (Kreikka) – Beirut (Libanon) – Haifa (Englannin Palestiina) – Aleksandria (Egypti) – Casablanca (Marokko) – Ponta Delgada – Gravesend (Englanti) – Helsinki.
Matkalla oli mukana Suomen Vientiyhdistyksen teollisuustuotteiden vientinäyttely.
5.
Aika: 9.10.1935 – 2.7.1936.
Matkareitti: Helsinki Lissabon – La Guaira (Venezuela) – Cartagena (Kolumbia) – Colon (Panama) – Balboa (Panama) – Callao (Peru) – Valparaiso (Chile) – Kap Hornin ympäri – Buenos Aires – Rio de Janeiro – Ponta Delgada – Helsinki.
Matkalla oli mukana Suomen Vientiyhdistyksen teollisuustuotteiden vientinäyttely.
6.
Aika: 2.11.1936 – 1.5.1937.
Matkareitti: Helsinki – Oporto (nykyinen Porto, Portugal) – Dakar (Senegali) – Ciudad Trujillo (Dominikaaninen tasavalta) – Vera Cruz (Meksikko) – Havanna (Kuuba) – New York (Yhdysvallat) – Oslo (Norja) – Helsinki.
Matkalla oli mukana Suomen Vientiyhdistyksen teollisuustuotteiden vientinäyttely.
7.
Aika: 20.10.1937 – 12.5.1938.
Matkareitti: Helsinki – Funchal (Madeira) – Montevideo (Uruguay) – Tristan da Cunha (IsoBritannialle kuuluva saariryhmä eteläisellä Atlantilla) – Kapkaupunki (Etelä-Afrikka) – Calais (Ranska) – Helsinki.
8.
Aika: 27.10.1938 – 23.4.1939.
Matkareitti: Helsinki – Bordeaux (Ranska) – Casablanca (Marokko) – Pernambuco (nykyinen nimi Recife, Brasilia)- San Juan (Puerto Rico) – Ponta Delgada – Rotterdam (Hollanti) – Helsinki.
Itämeren purjehdukset
Aika: 1948
Matkareitti: Turku Helsinki ja koepurjehdus Itämerellä (muutama päivä)
Aika: 1 vrk, 1949
Matkareitti: Rauman edusta
Mukana 100 lehtimiestä
Aika: 4.8.1949 (noin 4 viikkoa)
Matkareitti: Rauma – Ahvenanmeri – Gotlannin eteläkärki – Lappohja – Helsinki
Koulutuspurjehdus, mukana 105 miestä
Aika: 15.9.1949
Matkareitti: Helsingin edusta Lappohja
Sotilasasiamiespurjehdus, 65 sotilasasiamiestä, isäntänä kenraali Aarne Sihvo
Aika: 25.9.1949
Matkareitti: Helsingin edusta
Diplomaattipurjehdus, isäntänä pääministeri K. A. Fagerholm
Aika: 1.2.6.1950
Matkareitti: Helsingin edusta
Promootiopurjehdus, mukana useita satoja
Aika: 11.7. – 20.7.1950
Matkareitti: Helsinki – Suomenlahti – Lappohja.
Koulutuspurjehdus, mukana mm. reservialiupseerikurssi.
Aika: Kaksi viikkoa, kesä 1951.
Matkareitti: Lappohja – Gotlannin eteläkärki – Örö – Helsinki – Suomenlahti – Helsinki.
Mukana 170 miestä.