Suomen Joutsen sodassa

Yhdistys julkaisi historiateoksen Suomen Joutsenen toiminnasta sotiemme 1939-44 aikana. Joutsen muodosti talvisodassa Siirrettävän tukiaseman rungon. Muita tukiasemaan kuuluneita olivat mm. hinaaja Katajaluoto sekä vesi-, hiili- ja ammusproomut. Lisäksi useat eri hinaajat siirsivät Suomen Joutsenta sen uusille tukeutumisalueille ja toivat tukiasemalle proomuja.

Jatkosodan ensimmäisenä vuonna 1941 on Joutsen taas huoltoasemana tehtävänään talvisodan tapaan huoltaa liikkuvan laivaston aluksia. Toiminta-alueena on nytkin Saaristomeri.
Vuonna 1942 Joutsen oli varastoaluksena ankkuroituna Naantalissa.

Talvella 1942-43 Joutsen varustettiin Moottoritorpedoveneosaston emälaivaksi. Sen painolasti ja kaikki mastot poistettiin ja alus sai synkeän harmaan värin. Joutsen siirrettiin Helsinkiin Merisotakoulun rantaan, jossa se huolsi moottoritorpedoveneitä ja niiden miehiä vuoden 1943 syyskuuhun, jolloin se määrättiin emälaivaksi sukellusveneille. Tässä uudessa tehtävässä se oli vuoden 1944 alkukesään saakka.

Vuoden 1944 lopussa alkaneen saksalaissodan vuoksi Taistoista muodostetun moottoritorpedovenelaivueen tehtäväksi tuli emälaivanaan Suomen Joutsen torjua mahdolliset saksalaisten maihinnousut Ahvenanmaan alueelle. Tämän tehtävän aikana Joutsen oli ankkuroituna Ahvenanmaan pohjoisosassa.

SUOMEN JOUTSEN SODASSA -kirjan kansikuvana olevan akvarellin on maalannut uusikaupunkilainen merimaalari Olavi Juutilainen.

KIRJAA ON MYYTÄVÄNÄ SEURAAVASTI

• yhdistyksen historiavastaava 0400-953511 jäsenhintaan € 22. Postitusmaksu on noin 5 €,
  • Forum Marinumin lippukassa,

FM:ssa hintaan on lisätty myyntikulut.

Rannikkolaivaston sotapäivämerkinnässä näkyvät Huoltoasemaan Suomen Joutsenen lisäksi kuuluneet alukset.

Suomen Joutsen Naantalin Sahan laiturissa sodan aikaisessa asussaan kyljessään huollettavia.