Suomen Joutsen matkalla Luonnonmaan telakalta kotisatamaansa. Kuva Seppo Herranen.

Matkat

Tavoitteina matkoilla on käydä niissä satamissa tai kohteissa, joilla on ollut jotain tekemistä Yhdistyksen nimikkolaivan Suomen Joutsenen kanssa.

Matka Napoliin ja Roomaan 9.-14.10.2017

Perinneyhdistyksen periaatteena on ollut tehdä matkoja niihin paikkoihin, missä nimikkolaivamme on purjehduksillaan käynyt. Suomen Joutsen vieraili kolmannella valtameripurjehduksella vuonna 1935 Napolissa. Koska Napoli on kohtuullisen matkan päässä Roomasta, matka on suunniteltu siten, että ensin ollaan Roomassa kolme päivää ja sitten Napolissa kaksi päivää.

Matkaohjelma:

9.10.2017 maanantai. Suora lento Helsingistä Roomaan klo 07.45-10.15. Yhteinen lounas ja Rooman kiertoajelu oppaan johdolla. Majoittuminen hotelli Apollo ***

10.10.2017 tiistai, Rooma kiertoajelu klo 09.00-18.00. Vatikaani ja sen museot ja Pietarin kirkko, Villa d´Este Tivolin kaupungissa.

11.10.2017 keskiviikko, aamupäivä. Paikallisoppaan johdolla tutustuminen Colosseumiin ja Forum Romanumiin. Omatoiminen lounas. Iltapäivä vapaata aikaa tehdä ostoksia ja nauttia Rooman tunnelmasta

12.10.2017 torstai, Rooma – Napoli. Matka Napoliin aamupäivällä. Iltapäivällä Napolin kaupunkikierros ja majoittuminen hotelli Principe ***.

13.10.2017 perjantai, Napoli. Kiertoajelu Vesuvius, paikallinen viinitila, jossa lounas. Illalla jäähyväisillallinen.

14.10.2017 lauantai, Napoli – Rooma – Helsinki. Tutustuminen Pompejin kaupunkiin, jossa lounas. Lento Rooma – Helsinki klo 18.40-23.00.

Hotelliterassi Roomassa.

Tivoli.

Napolin lahti taustalla Vesuvius. Kuvan oikeassa alalaidassa on Castel Nuovo ja sen edessä laituri, jossa Joutsen oli.

Matkan hinta: € 1.300,00 – ennakkomaksu on € 290,00.

Ilmoittautumisen ja samalla ennakkomaksun eräpäivä on 31.3.2017.

Loppumaksun eräpäivä on 01.09.2017.

Yhdistyksen tili on FI56 4309 1820 1340 94.

Hintaan sisältyy:

Suora lento Helsinki – Rooma – Helsinki ja matkalaukun kuljetus ruumassa.( Lentoateria ja istumapaikkavaraus etukäteen ei sis. hintaan).

Majoitus mainituissa *** hotelleissa aamiaisin, keskeisellä sijainnilla.

Ohjelmassa mainitut transferit , kuljetukset sekä opastukset sisäänpääsymaksuineen  (Vatikaanin museo, Colosseum, Forum Romanum, Vesuvius, Pompeij). 24 tunnin metrolippu Roomassa.

6 hotelliaamiaista, 3 lounasta joihin yhteen sisältyy viininmaistelu, 1 eväslounas sekä ohjelmallinen jäähyväisillallinen.

Hintaan ei sisälly hotelliveroa, se maksetaan suoraan hotelliin (Rooma 4,00/hlö/vrk ja Napoli 2,00/ hlö/ vrk).

Riittävä matkavakuutus on hyvin tärkeä, sillä matkan hintaan EI sisälly vakuutusta.

Ilmoittautumisaikaa matkalle on tällä kertaa vain pari viikkoa, mikä johtuu matkatoimiston ilmoittamasta ennakkomaksun päivämäärästä.

Matkalle voi ilmoittautua

puheenjohtajalle Juhani Toikalle ( juhani.toikka(at)pp1.inet.fi  0503316404) tai Visa Auviselle (visa.auvinen(at)luukku.com, 0400-953511).

Suomen Joutsen Napolissa vuonna 1935. Taustana on Castel Nuovo.

Matka Pietariin 21.-23.10.2016

Matka toteutui alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Turusta lähdettiin bussilla Helsinkiin, josta siirryttiin m/s Princess Marialla Pietariin, tutustuttiin kaupunkiin ja erityisesti merimuseoon sa sen kokoelmiin. Turkuun palattiin samalla laivalla ja busilla.

Matkalla oli mukana kaikkiaan 27 henkeä.

M/s Princess Maria on entinen suomalainen m/s Finlandia. Nyt sen kotipaikaksi on merkitty Malta. Henkilöstö on pääosin venäläisiä. Palvelu aluksella oli moitteetonta ja muun muassa lounaat laivan ravintolassa maittavia.

Yhdistyksen puheenjohtaja (toinen oikealta) seurueineen nauttimassa laivan antimista.

Pietariin tulon tarkastukset veivät aikaa kiusallisen paljon. Vaikka tarkastuspisteitä oli useita, protokollan vaatimat henkilöiden haut passin mukaisesti ja maihinnousulapun tulostus kestivät useita tunteja.

Passintarkastukseen odottavien jono oli pitkä.

Pietarin merimuseo on mittava. Oppaiden kertoman mukaan näytteillä on vain murto-osa kaikista museon hallussa olevista esineistä. Ryhmällemme esiteltiin pääasiassa vain valtava Pietari Suuren ajasta kertova sali. Se oli täynnä laivojen pienoismalleja, sotalippuja, keulakuvia ja maalauksia lattiasta kattoon.

Matkailijat ryhmäkuvassa taustanaan Pietari Suuren salin pienoismallit, liput, taulut ja keulakuvat. Kuvassa vasemmalta ensimmäinen on museon opas ja kolmas paikallisopas ja tulkki.

Museossa oli muutamia myös Suomea koskevia yksityiskohtia.  Eräs vitriini kertoi Riilahden taistelusta vuonna 1714. Museon yläkerrassa oli esillä suomalaisilta  jatkosodassa saatua sotasaalista ja venäläisen taidemaalarin näkemys psl Ilmarisen miinaanajosta – venäläiseen miinaan.

Venäläisen taiteilijan käsitys psl Ilmarisen ajosta miinaan - miina oli neuvostolaivaston laskema.

Venäläisen taiteilijan käsitys psl Ilmarisen ajosta miinaan – miina oli neuvostolaivaston laskema.

Museokierroksen jälkeen matkalaiset siirtyivät ruokailemaan ravintolaan nimeltä 1913. Nimi juontaa siitä, että Venäjän ”paras vuosi” oli tuo 1913, jolloin elettiin ensimmäistä maailmansotaa edeltävää vuotta. Ravintola edusti mainiolla tavalla isäntämaan ruokakulttuuria; ilmapiiri ja puitteet olivat viihtyisät, ruoka hyvää ja annokset oikeat.

Ravintola "1913" oli viihtyisä ja antimet maittavia.

Ravintola ”1913” oli viihtyisä ja antimet maittavia.

Kaupunkikierros tehtiin ruokailun jälkeen. Matkalaiset saivat nähtäväkseen tärkeimmät Pietarin kohteet kuten Kristuksen Ylösnousemuksen kirkko (Kirkko veren päällä), Iisakin kirkko, risteilijä Aurora ja Rostra -pylväät. Sää oli kuitenkin pilvinen eivätkä kirkkaat kohteiden värit oikein olleet parhaimmillaan.

Kristuksen Ylösnousemuksen kirkon edustalla oli kaksi Tuhkimo -satuun viittaavaa vesimelonivaunua.

Rostara -pylväät, joissa ulkonemina on laivojen keuloja.

Risteilijä Aurora.

Yhdistyksen matka Pietarin kaupunkiin oli onnistunut. Matkalaiset saivat aimo annoksen tietoa pohjoismaisesta kultturista, historiasta ja itäisen naapurimme tapahtumista ja tästä päivästä. Päällimmäiseksi jäi muistiin, että olimme vierailulla Suuressa Venäjänmaassa, jonka merellinen ajattelu on aina Pietari Suuren ajoista alkaen ollut voimakkaasti esillä.

Vanha linjalaivan pienoismalli Nevan varrella kertoo venäläisestä merellisestä ajattelusta.

Matka Kreikan Ateenaan

(Portcaptains -tapaamisesta on video osoitteessa www.portcaptainsclub.gr –  alalaidan Videos -sanaa klikaten)

Matkalaiset kuvattuina Akropolin kukkulalla Erekteion temppelin edessä. Opas on neljäs vasemmalta.

Joutsenen matruuseja Erekteionin edessä takanaan kariatydi-patsaat.

Joutsenen matruuseja Erekteionin edessä takanaan kariatydi-patsaat. Oikealla on matruusi John Konkola, Joutsenen päällikön poika. Yllä olevassa ryhmäkuvassa hänen poikansa John Joni Konkola on viides oikealta.

Yhdistyksen ”pitkä matka” suuntautui tällä kertaa 3.-10.10.2015 Kreikan Ateenaan ja Pireukseen.

Suomen Joutsen vieraili Kreikassa vuonna 1934 mukanaan Suomen vientinäyttely. Ensimmäinen näyttelysatama oli Pireus.

Vanhan tavan mukaan ja käytännön syistä (hotellihuoneet saadaan haltuun yleensä vasta myöhään iltapäivällä) heti lentokentältä lähdettiin kiertoajelulle Ateenaan. Yhtenä tutustumiskohteena oli Stadion, jolla myös Suomen Joutsenen väki v. 1934 kävi.

Ensimmäinen yhteinen illallinen oli illalla Plakassa eli vanhassa kaupungissa. Tämä viehättävä kaupunginosa tuli matkalaisille hyvinkin tutuksi, sillä se oli vain lyhyen kävelymatkan päässä hotellistamme.

Ateenan stadion jolla myös Suomen Joutsenen pojat kävivät v. 1934.

Ateenan Stadion 1934.

Oppaamme Pirjo Fragkopoulos Akropolilla.

Oppaanamme kaikilla yhteisillä kierroksillamme Ateenassa oli Pirjo Fragkopoulos. Matkatoimistomme kertoi, että meille oli valittu paras mahdollinen Ateenan suomenkielinen opas – ja sen kyllä saatoimme hyvin todeta.

Akropolilla, takana Parthenon -temppeli.

Toisena matkapäivänä tutustuimme Ateenan ehkäpä tunnetuimpaan kohteeseen Akropolikseen. Joutsenen matkalaiset v. 1934 kuvauttivat siellä itsensä.

Joutsenen väki kuvattiin Parthenonin edessä.

Erekteion temppelin alkuperäiset Kyriatidi-patsaat pvat uudessa Akropolis-museossa.

Uutta monelle aiemmin Kreikassa käyneelle oli moderni Akropolis –museo, jonka myös katsastimme.

Retki jatkui Pireuksen Mikrolimano -satamaan, jossa nautimme maittavan merenelijöitä käsittäneen meze –lounaan.

Lounas Mikrolimanossa käsitti mereneläviä.

Tiistai oli varattu saaristoristeilylle. Aluksemme nimi oli Kassandra Delfinous, jolla lähdimme  Pireuksen Zean satamasta.

Saaristoristeilymme alus oli Kassandra Delfinous.

Zean satama ja sen veneitä.

Matkakohteina oli kolme saarta: Hydra, Poros ja Aegina. Kaikki saaret olivat omalla tavallaan eksoottisia. Ehkä värikkäin niistä oli Hydra, jossa traktorin ja kuorma-auton tehtäviä hoitivat muulit.

Hydran sataman "vartija" tykkeineen.

Hydran sataman ”vartija” tykkeineen.

Hydran kuljetuksista vastaavat muulit.

Viimeisellä matkaosuudella laivalla oli mukaansa tempaava esitys kreikkalaisista kansantansseista. Mainio tanssityttö toimi myös tarjoilijanamme laivalounaalla.

Kreikkalaista tanssia.

Keskiviikkopäivänä olimme Kreikan merikapteenien (Portcaptains) vieraina Pireuksessa.

Isäntämme ottivat meidät vastaan paikallisen merenkulkusäätiön ”Aikaterini Laskaridi” Foundation tiloissa. Siellä saimme kattavan esityksen säätiön toiminnasta ja kokoelmista.

Pirjo MAvrommatis tulkkinamme Kapteenien päivänä.

Pirjo Mavrommatis tulkkinamme Kapteenien päivänä.

Jäsenemme Pirjo Mavrommatis oli Kreikan matkaa valmistellessamme verrattomana yhteyshenkilönä ”kapteenien päivää” järjesteltäessä. Hän auttoi sekä kapteeneita että meitä yksityiskohtien suunnittelussa ja lopulta toimi mainiona tulkkina tapaamisessa.

Säätiön tiloista siirryimme Captains Clubin omiin tiloihin. Siellä Yhdistyksemme luovutti isännille erityisesti isäntiä varten tehdyn taulun Suomen Joutsenesta, taulun takana on lehtileikekuvia Joutsenen vierailusta Pireuksessa v. 1934.

Yhdistyksemme jäsenistöön kuuluu myös suomalaisten laivapäällikköyhdistysten edustajia. Isäntämme saivat heiltä sekä Turun että Helsingin Laivapäällikköyhdistysten pöytäviirit.

Kapteenien Klubin pöydällä SJ-Yhdistyksen luovuttama taulu ja Turun ja Helsingin påällystöyhdistysten luovuttamat viirit.

Kapteenien Klubin pöydällä SJ-Yhdistyksen luovuttama taulu ja Turun ja Helsingin Laivapäällikköyhdistysten luovuttamat viirit.

Matkalaiset tutustuvat säätiön kokoelmiin.

Isäntämme luovuttivat Yhdistyksellemme oman yhdistyksensä korkeimmat huomionosoitukset: ”Seagull price”, ensimmäisen luokan kultainen mitali ja kunniakirja.

SJ-yhdistykselle luovutetut arvokkaat esineet.

Kaikki matkalaiset saivat vielä mm. kapteenien lakin.

Kapteenien klubilta siirryimme vielä merihistorialliseen museoon, jossa keskityttiin Salamiin taisteluun ja sen merkitykseen itäisen persialaisvaltion laajenemisen pysäyttämisessä.

Kapteenit johdattivat vieraat museonkierroksen päätyttyä Pireuksen purjehtijoiden klubille, jossa matkalaisille tarjottiin maittava lounas.

Todella mielenkiintoisen ja viihtyisän päivän päätteeksi matkalaiset esittivät toiveen, että jossain vaiheessa näkisimme mielellämme isäntäväkeämme myös Suomessa.

Viimeinen yhteinen retkipäivä oli torstai – matkakohteena Peloponnesos tunnetuimpine nähtävyyksineen.

Jo matkaa suunniteltaessa esitettiin toivomus käynnistä Korintin kanavalla. Se olikin nyt ensimmäinen pysähdyspaikka.

Kreikan historia tuli mainion oppaamme kertomana varsin tutuksi. Korintoksen antiikin kaupunki (roomalaisten rakentama) oli yllättävän hyvin saatu kaivetuksi esille.

Mykeneen kaupungin (kreikkalaiskausi) historia Troijan retkeen liittyvine kertomuksineen tuli hyvinkin selväksi.

Epidauruksen teatteri on eräs parhaiten säilyneitä antiikin teattereita ja tunnettu yllättävän hyvästä akustiikasta.

Epidauruksen teatteri, vasemmalla esiintymislavat.

Mykeneen portilla.

Korinton antiikin kaupungin pääkatus.

Korinton antiikin kaupungin pääkatu.

Korintin kanavan reunat ovat jyrkkiä.

Kreikan Satamakapteenien klubin puheenjohtaja merikapteeni Marinos Tsamis Suomen lipun alla ja SJ-perinneyhdistyksen puheenjohtaja Juhani Toikka Kreikan lipun alla.

Kreikkalainen kolmisoutu triremi,  Salamin taistelun voittoisa alustyyppi.

Kreikkalainen kolmisoutu triremi, Salamin taistelun voittoisa alustyyppi.

Matkalaiset lahjalakki päässään.

Matka sujui suunnitelmien ja valmistelujen mukaisesti. Sää suosi matkailijoita – päivittäinen keskilämpö oli 25° C – vain yhtenä iltana satoi vähän. Voidaan siis todeta, että matka oli onnistunut.

Kiitokset matkasta ja matkan järjestelyistä kuuluvat paitsi SJ-Yhdistyksen hallitukselle ja Pirjo Mavrommatikselle, myös matkatoimistollemme Uudenkaupungin Matka Gallerialle, oppaallemme Pirjo Fragkopoulokselle ja tietysti keskiviikon isännillemme Portcaptain´s Clubille.

– Ja tietysti kaikille matkalaisille, jotka lopulta tekivät matkasta todella viihtyisän.

Hydran sataman pienveneitä.

Lehtiartikkeleita Kreikan matkalta

Lisää lehtileikkeitä Ateenasta

Puheenjohtajamme sai uuden kirjeen Ateenasta. Kirjeessä oli mukana sanomalehti ja kapteenien klubin oma aikakauslehtityyppinen julkaisu.

Seuraavassa on kuvat lähetetystä aineistosta.

Tallinnan matka

Yhdistys teki 11.-12.10.2014 retken Tallinnaan. Tallinnan matkamme sujui suunnitellulla tavalla. Matkalaisia oli kaikkiaan 21. Operetti MUSTALAISRUHTINATAR Tallinnassa oli odotetusti korkeatasoinen – ehkä kuitenkin hiukan turhan täysipitkä. Erona Suomessa tuotettuihin operetteihin voitaneen sanoa, että Suomessa pääosissa ovat hyvät näyttelijät, jotka osaavat laulaa hyvin. Virossa pääosissa on oopperalaulajia, jotka näyttelevät hyvin. Tallinnan kaupunkikierroksen opas Jaanika Kullerkup oli erittäin hyvin tehtäviensä tasalla ja saimme paljon uutta tietoa kaupungista ja etenkin kaupunkilaisten kokemasta lähivuosien melko dramaattisestakin historiasta.

Merimuseon – Lennusadam – opas Hermanni Miller oli kyllä hyvin tehtäviensä tasalla mutta myös kiitettävällä tavalla vastaanottavainen uudelle tiedolle, jota matkalaiset hänelle tarjosivat!

Kuljettajamme Jakke Simola hallitsi autonsa ammattitaidolla vaikeissakin paikoissa ja toimi tavallaan myös oppaanamme antoen arvokkaita neuvoja matkaan liittyvissä käytännön asioissa. Raportissaan Yhdistyksen hallitukselle matkan johtaja totesi, että  retkellä olleen kaltaisen joukon kanssa oli todella ilo matkustaa.

Tallinnan opas Jaanika Kullerkup kertomassa Vanhan kaupungin historiasta.

Suur Töllin kattilahuone oli näkemisen arvoinen. Kaikki aluksella oli varsin hyvässä kunnossa.

Sukellusvene Lembit on saanut uusia päälliköitä.

Matkalaiset kokoontuneina yhteiskuvaan jm Suur Töllin lankongille.

Ulkomaan matkat

Ulkomaan matkoja on nyt tehty kuusi (Päivitys 2014 kesä). Ensimmäinen matkoista suunnattiin ”Suomen Joutsenen” rakennustelakalle Ranskan St Nazaireen (nykyään STX Ranska) laivan 100-vuotispäivän viettoon liittyen v. 2002. Toinen matka tehtiin v. 2005 Englantiin – tuolloin oli kulunut 200 vuotta Trafalgarin meritaistelusta, joka oli englantilaisen maailmanvaltiuden huippuhetkiä. Kolmannella matkalla käytiin Tanskassa.

Amsterdam v.2009, AMSTERDAMIN replika.

Neljännellä matkalla kohteena olivat Alankomaiden Amsterdam sekä Saksan Bremerhaven, Cuxhaven ja Hampuri. Huhtikuussa 2009 tehty matka oli kuusipäiväinen. Amsterdamin alueella käytiin ihailemassa kukkaloistoa Keukenhofin alueella sekä seuraamassa juuston, puukenkien ja timanttien valmistusta. Merimuseoissa käytiin Bremerhavenissa ja Hampurissa. Viides matka vuoden 2011 huhtikuussa suuntautui Göteborgiin, Lysekiliin ja Osloon. Tavoitteena oli Göteborgissa tutustua VIKING-nelimastoparkkiin, joka oli esimerkkinä, kun Suomen Joutsenesta tehtiin merimiesten ammattikoulu. Göteborgin ja Oslon välillä on Lysekil, jossa etsittiin Joutsenessa olleiden moottoreiden malleja. Löytöjä olivat pääkoneiden uusittu malli ja kaksi Joutsenessa ollutta apukonetta.

Uudempi versio Suomen Joutsenen alkuperäisestä pääkoneesta.

Oslossa Suomen Joutsen vieraili vuonna 1937. matkalaisille tuli selväksi, missä Joutsen oli ollut ja minkälainen oli vierailukaupunki ja sen nähtävyydet. Oslo on koko ajan uusiutuva kaupunki, liikenne kulkee ahtaita katuja ja maan alla. Matkalla tuli runsaasti haasteita löytää haluttuun kohteeseen, mutta hyvän kuljettajan ja sinnikkyyden avulla kaikki suunnitellut kohteet nähtiin eikä mistään myöhästytty.

Kuudes pitkä matka toteutettiin syksyllä 2013  jälleen ”Suomen Joutsenen vanavedessä”, nyt Lissaboniin, jossa alus vieraili kaksi kertaa, ja Ponta Delgadaan, jossa Joutsen kävi viisi kertaa. Yhdistys toteutti suunnittelemansa matkan Portugalin Lissaboniin ja Portugalin Azoreiden Ponta Delgadaan 6. -13.10.2013. Matkalaisia oli mukana kaikkiaan 30.

Portugalilaisen löytöretkien aikaista alusta esittävä mosaiikkityö löytyi Joutsenen veteraanien kertomusten mukaisesti Lissabonin Vapauden puistokadulta. Aluksen keula- ja peräkorokkeella olevat linnut muistuttavat norjalaisten saagojen kertomaa niiden merkityksestä uusien maiden löytämisessä (vrt Raamattu ja Nooan arkki!).

Matka onnistui täysin suunnitelmien mukaisesti, oikeastaan vielä paremmin! Molemmissa kaupungeissa hotelli tervehti matkalaisia tervetulojuomin, matkatoimisto otti hoitaakseen nousseen matkustajaveron ja säätilain haltija helli matkustavaisia parhailla mahdollisilla ilmoilla – vain yksi iltapäivä Ponta Delgadassa oli sateinen. Tavoitteena Lissabonissa oli mm. löytää SJ:n veteraanien kuvailema katuun tehty mosaiikkikuva löytöretkien aluksesta – se löytyi! Tavoitteena oli myös nähdä Joutsenen kiinnityspaikka – sekin löytyi. Vielä kuin historiaa heijastavana Lissabonista oli juuri suuntaamassa avomerelle Suomen Joutsenen kanssa melkein täydellisesti saman näköinen täystakiloitu purjelaiva CHRISTIAN RADICH, tunnelma oli kovin nostalginen! Ponta Delgadassa kävi täysin selville, missä ja miten Suomen Joutsen siellä oli ollut. Oppaat sekä Lissabonissa että PD:ssä olivat perehtyneet opastettaviensa taustaan. Etenkin oppaamme PD:ssa oli ottanut selvää Joutsenen vierailuista tutkimalla paikallisia lehtiä kirjastossa ja luovutti sitten keräämänsä tiedot Yhdistykselle. Suomen Joutsen vieraili 1930-luvulla Lissabonissa kaksi ja Azoreilla viisi kertaa. Siirtymiset toteutettiin lentoina, sekä Lissabonissa että Azoreilla vietettiin kolme yötä. Matkan johtajana toimi Yhdistyksen hallituksen jäsen Juhani Toikka. Hänen määrätietoinen ja asiantunteva ohjauksena ja niin myös matkalaisten aktiivinen mukanaolo kaikessa olivat ratkaisevina tekijöinä matkan onnistumisessa. Yhdistyksemme matkoista nyt toteutunut oli niitä harvoja, jolla kaikki sujui vähintään niin kuin oli suunniteltu ja matkatoimistolta tilattu. Matkan johtaja ja Yhdistyksen pj huolehtivat henkilökohtaisesti uusikaupunkilaisen MATKA GALLERIAN kiittämisestä – matkatoimisto voisi hyvinkin olla myös seuraavan pitkän matkan järjestäjä!

Seitsemäs matka tehtiin Tallinnaan 11.-12.10.2014 – siitä on raportti yllä.

Kotimaan matkat

Kotimaassa yhdistys on tutustunut useiden merikaupunkien nähtävyyksiin.   Syysmatka Maarianhaminaan 18.-19.10.2012 Yhdistyksen matka Maarianhaminaan toteutui suunnitellulla tavalla. Tosin suunnitelman mukaan joukkoa olisi noin 30, mutta mukana olikin kaikkiaan 53 jäsentä – suurin osallistujamäärä milloinkaan Yhdistyksen matkalla!

POMMERNin salonki retkeläisten tarkasteltavana.

Kiertoajelu ulottui Kastelholman linnalle. Mainio oppaamme Gun Styrström kertoi elävällä tavalla Ahvenanmaasta ja Maarianhaminasta ennen ja nyt. Merenkulun oppilaitokseen tutustuimme koulun opettajan Bengt Malmbergin opastuksella. Ehkä parhaiten jäi mieleen simulaattoriohjaamo, jossa oppaamme demonstroi, miltä myrsky tuntuu. Ahvenanmaan Merimuseo ja sen POMMERN-laiva olivat uusiutuneet – tilaa museossa on nyt kaksi kertaa enemmän kuin ennen peruskorjausta. Museossa ovat näyttelyesineet hyvin esillä ja mm. HERZOGIN CECILIEn  päällystömessi yhtä hienosti tutustuttavissa kuin aiemminkin.

Retkeläiset tarkkaavaisina Maarianhaminan Merenkulkuoppilaitoksessa.

Laivamatka sujui menomatkalla yhteiselossa neuvottelutiloissa. Matkaajille kerrottiin Ahvenanmaan ajankohtaisista asioista kuten Shamppanjahylystä ja talvisodassa uponneesta neuvostolaivaston S-2- sukellusveneestä. Matkaajille kerrottiin myös Yhdistyksen suunnittelemasta Lissabonin – Azorien matkasta.   Paluumatka tehtiin vapaamuotoisesti – viimeisen kerran retkikunta oli yhdessä laivan Buffetin paraatipaikoilla nauttien notkuvien pöytien antimista ja merinäköalasta.