Matkat
Perinneyhdistyksen järjestämillä matkoilla on tarkoituksena käydä niissä satamissa tai kohteissa, joissa Suomen Joutsen on vieraillut tai joilla on ollut jotain tekemistä yhdistyksen nimikkolaivan kanssa.
Las Palmasin matka 7.-14.11.2023
Suomen Joutsen on käynyt Las Palmasissa kaksi kertaa. Ensimmäinen vierailu tapahtui 1. matkalla tammi-helmikuussa 1932 ja toinen vierailu 2. matkalla marraskuussa 1932.
Vuoden 2023 matkaa valmisteltaessa yhdistys otti yhteyttä Kanarian saarten Suomen kunniakonsuli Juan Carlos Diaz Lorenzoon, joka järjesti tutustumiskäynnin Las Palmasin satamaan. Kävimme kunniakonsulin johdolla tervehdyskäynnillä satamajohtajan luona ja sen jälkeen mm. La Luzin satama-alueella, missä Joutsen aikoinaan oli ankkuroituna.
Lisäksi viikon mittaisen matkan ohjelmaan kuului saarikierros ja viimeisenä iltana yhteinen päätösillallinen. Muun ajan matkalaiset tutustuivat omatoimisesti kaupunkiin tai nauttivat rantaelämästä. Matkalla oli mukana yhteensä 16 henkilöä.
Englannin matka 17.-20.9.2019
Vuonna 1932 Suomen Joutsen joutui Färsaarilla ankaran myrskyn runtelemaksi ja oli pakotettu hakeutumaan telakalle. Sopivin sellainen oli Englannissa, suomalaisille kauppalaivoillekin hyvin tutussa Hullissa. Yhdistyksemme tämänkertaisen matkan yksi pääkohteista oli Hullin satama ja Suomen Joutsenen telakointipaikalla käynti.
Syksyn 2018 matka Örön linnakkeelle
Örön matka toteutettiin suunnitellulla tavalla 8.9.2018. Retkeen osallistui kaikkiaan 32 matkalaista – joukon koko oli siis tavoitellun mukainen. Sää suosi matkailijoita, tuuli oli kohtuullista eikä kesän säätyyppiin kuluvaa kiusallista hellettä ollut, vaan aurinko piillotteli vienosti pilvien takana.
Matkaosuus Turusta Kasnäsiin ja takaisin toteutettiin linja-autolla, Kasnäsista Öröön ja takaisin vesibussilla.
Bussin menomatkalla Visa Auvinen kertoi Örön linnakkeen alkuvaiheista 1900 -luvun alussa. Paluumatkalla kerrottiin matkalaisille Yhdistyksen Chymoksen historiankirjoittajilta saamasta Suomen Joutsenen aineistosta. Joutsenellehan lastattiin matkalle lähdettäessä 2000 – 3000 litraa Chymoksen puolukkamehua, jonka tarkoitus oli muun muassa pitää janon lisäksi keripukki loitolla. Matkalla kerrottiin myös suunnitelmasta tehdä vuoden 2019 syksyllä matka Britannian Hulliin. Siellä Joutsen oli ensimmäisen matkan aikana telakassa korjauttamassa Fär-saarilla saamansa pohjakosketuksen vaurioita. Telakan tarkka paikka on onnistuttu määrittämään.
Örössä ensimmäisenä ohjelmannumerona oli ruokailu. Lohikeiton valmistajat olivat todellakin alansa ammattilaisia!
Ruokailun jälkeen alkoi opastettu kierros saaressa. Opas oli hyvin tehtäviensä tasalla ja saaren historia ja nykypäivä tulivat kovinkin tutuiksi. Kierroksen lopussa käytiin 12 tuuman (305 mm) järeän tykin tuliasemassa, sen sisällä ja tulenjohtotiloissa.
Kierroksen jälkeen oli runsaasti vapaa-aikaa, jolloin retkeläisillä oli mahdollisuus omaan tahtiin katsella saaren nähtävyyksiä . Mielenkiintoinen kohde oli ruokalan lähellä oleva kallionhuippu, josta oli komea näkymä yli alueen saariston.
Matka Napoliin ja Roomaan 9.-14.10.2017
Suomen Joutsen vieraili kolmannella valtameripurjehduksella vuonna 1934 Napolissa. Koska Napoli on kohtuullisen matkan päässä Roomasta, matka suunniteltiin siten, että ensin oltiin Roomassa kolme päivää ja sitten Napolissa kaksi päivää.
Matkan toteutuminen
Matka toteutui kaikin tavoin suunnitelmien mukaan. Matkalaisia oli kaikkiaaan 24 – juuri sopiva määrä kaikin tavoin.
Ensin tutustuttiin Roomaan ja Vatikaaniin. Tutustumiskohteina olivat tavanomaiset merkittävät kohteet. Sen jälkeen siirryttiin linja-autolla Napoliin – sama auto oli käytössämme koko ajan, vain kuski vaihtui.
Roomassa oppaina olivat Pauliina ja Heidi. Koko matkan ajan Roomasta Napoliin, Napolissa ja Napolista Rooman lentokentälle Jatta. Vesuviuksen huipulla oli vielä oppaana paikallinen englanniksi tulivuoresta kertonut rouva. Pompeijissa oli oppaana Maria. Kaikki olivat hyvin tehtäviensä tasalla.
Matkan muistelutapahtuma15.11.2017
Matkaa kokoontui muistelemaan 18 yhdistyksen jäsentä Forum Marinum -merikeskuksen tiloihin. Lähes kahden sadan kuvan avulla palauteltiin mieliin retken vaiheita. Matkaa pidettiin yleisesti onnistuneena.
Kiitokset Forum Marinum -merikeskukselle kokoontumistilan käyttöön saamisesta. Paikka on väellemme kovin tuttu ja niinpä kuvien esittelijälle Rooman Forum Romanum lipsahti Forum Marinumiksi!
Tilaisuuden kahvit, mustikkapiirakat ja hedelmät tarjosi jo pitkäaikainen matkojemme järjestäjä Uudenkaupungin Matka- Galleria. Heille kiitokset kahvipöydän antimista!
Seuraava pitkä matka
Kovasti matkan aikana keskusteltiin seuraavan matkan kohteesta – missä Suomen Joutsen on ollut muualla kuin Napolissa. Yhdistyksen hallitus on asiaa pohtimassa.
Joutsenen sellaisia matkakohteita Euroopassa tai lähialueella, joissa yhdistyksemme ei vielä ole käynyt, ovat mm.
– Espanjan Cartagena,
– nykyisen Israelin Haifa,
– Egyptin Aleksandria,
– Ranskan Marseille,
– Britannian Hull,
– Portugalin Madeira,
– Tanskan Fär-saaret.
Vahvimmin nyt näyttäisi olevan ehdolla Britannian Hull. Suomen Joutsen oli siellä silloisen matkaohjelmansa ”ulkopuolella”, sillä ensimmäisellä matkalla vuonna 1931-32 Fär-saarilla saadut vauriot edellyttivät telakointia. Lähin mahdollisuus oli suomalaisille merenkulkijoille jo ennestään tuttu Hull.
Matka Pietariin 21.-23.10.2016
Matka toteutui alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Turusta lähdettiin bussilla Helsinkiin, josta siirryttiin m/s Princess Marialla Pietariin, tutustuttiin kaupunkiin ja erityisesti merimuseoon sa sen kokoelmiin. Turkuun palattiin samalla laivalla ja busilla.
Matkalla oli mukana kaikkiaan 27 henkeä.
M/s Princess Maria on entinen suomalainen m/s Finlandia. Nyt sen kotipaikaksi on merkitty Malta. Henkilöstö on pääosin venäläisiä. Palvelu aluksella oli moitteetonta ja muun muassa lounaat laivan ravintolassa maittavia.
Pietariin tulon tarkastukset veivät aikaa kiusallisen paljon. Vaikka tarkastuspisteitä oli useita, protokollan vaatimat henkilöiden haut passin mukaisesti ja maihinnousulapun tulostus kestivät useita tunteja.
Pietarin merimuseo on mittava. Oppaiden kertoman mukaan näytteillä on vain murto-osa kaikista museon hallussa olevista esineistä. Ryhmällemme esiteltiin pääasiassa vain valtava Pietari Suuren ajasta kertova sali. Se oli täynnä laivojen pienoismalleja, sotalippuja, keulakuvia ja maalauksia lattiasta kattoon.
Museossa oli muutamia myös Suomea koskevia yksityiskohtia. Eräs vitriini kertoi Riilahden taistelusta vuonna 1714. Museon yläkerrassa oli esillä suomalaisilta jatkosodassa saatua sotasaalista ja venäläisen taidemaalarin näkemys psl Ilmarisen miinaanajosta – venäläiseen miinaan.
Museokierroksen jälkeen matkalaiset siirtyivät ruokailemaan ravintolaan nimeltä 1913. Nimi juontaa siitä, että Venäjän ”paras vuosi” oli tuo 1913, jolloin elettiin ensimmäistä maailmansotaa edeltävää vuotta. Ravintola edusti mainiolla tavalla isäntämaan ruokakulttuuria; ilmapiiri ja puitteet olivat viihtyisät, ruoka hyvää ja annokset oikeat.
Kaupunkikierros tehtiin ruokailun jälkeen. Matkalaiset saivat nähtäväkseen tärkeimmät Pietarin kohteet kuten Kristuksen Ylösnousemuksen kirkko (Kirkko veren päällä), Iisakin kirkko, risteilijä Aurora ja Rostra -pylväät. Sää oli kuitenkin pilvinen eivätkä kirkkaat kohteiden värit oikein olleet parhaimmillaan.
Yhdistyksen matka Pietarin kaupunkiin oli onnistunut. Matkalaiset saivat aimo annoksen tietoa pohjoismaisesta kultturista, historiasta ja itäisen naapurimme tapahtumista ja tästä päivästä. Päällimmäiseksi jäi muistiin, että olimme vierailulla Suuressa Venäjänmaassa, jonka merellinen ajattelu on aina Pietari Suuren ajoista alkaen ollut voimakkaasti esillä.
Matka Kreikan Ateenaan
(Portcaptains -tapaamisesta on video osoitteessa www.portcaptainsclub.gr – alalaidan Videos -sanaa klikaten)
Matkalaiset kuvattuina Akropolin kukkulalla Erekteion temppelin edessä. Opas on neljäs vasemmalta.
Yhdistyksen ”pitkä matka” suuntautui tällä kertaa 3.-10.10.2015 Kreikan Ateenaan ja Pireukseen.
Suomen Joutsen vieraili Kreikassa vuonna 1934 mukanaan Suomen vientinäyttely. Ensimmäinen näyttelysatama oli Pireus.
Vanhan tavan mukaan ja käytännön syistä (hotellihuoneet saadaan haltuun yleensä vasta myöhään iltapäivällä) heti lentokentältä lähdettiin kiertoajelulle Ateenaan. Yhtenä tutustumiskohteena oli Stadion, jolla myös Suomen Joutsenen väki v. 1934 kävi.
Ensimmäinen yhteinen illallinen oli illalla Plakassa eli vanhassa kaupungissa. Tämä viehättävä kaupunginosa tuli matkalaisille hyvinkin tutuksi, sillä se oli vain lyhyen kävelymatkan päässä hotellistamme.
Oppaanamme kaikilla yhteisillä kierroksillamme Ateenassa oli Pirjo Fragkopoulos. Matkatoimistomme kertoi, että meille oli valittu paras mahdollinen Ateenan suomenkielinen opas – ja sen kyllä saatoimme hyvin todeta.
Toisena matkapäivänä tutustuimme Ateenan ehkäpä tunnetuimpaan kohteeseen Akropolikseen. Joutsenen matkalaiset v. 1934 kuvauttivat siellä itsensä.
Joutsenen väki kuvattiin Parthenonin edessä.
Uutta monelle aiemmin Kreikassa käyneelle oli moderni Akropolis –museo, jonka myös katsastimme.
Retki jatkui Pireuksen Mikrolimano -satamaan, jossa nautimme maittavan merenelijöitä käsittäneen meze –lounaan.
Tiistai oli varattu saaristoristeilylle. Aluksemme nimi oli Kassandra Delfinous, jolla lähdimme Pireuksen Zean satamasta.
Matkakohteina oli kolme saarta: Hydra, Poros ja Aegina. Kaikki saaret olivat omalla tavallaan eksoottisia. Ehkä värikkäin niistä oli Hydra, jossa traktorin ja kuorma-auton tehtäviä hoitivat muulit.
Viimeisellä matkaosuudella laivalla oli mukaansa tempaava esitys kreikkalaisista kansantansseista. Mainio tanssityttö toimi myös tarjoilijanamme laivalounaalla.
Keskiviikkopäivänä olimme Kreikan merikapteenien (Portcaptains) vieraina Pireuksessa.
Isäntämme ottivat meidät vastaan paikallisen merenkulkusäätiön ”Aikaterini Laskaridi” Foundation tiloissa. Siellä saimme kattavan esityksen säätiön toiminnasta ja kokoelmista.
Jäsenemme Pirjo Mavrommatis oli Kreikan matkaa valmistellessamme verrattomana yhteyshenkilönä ”kapteenien päivää” järjesteltäessä. Hän auttoi sekä kapteeneita että meitä yksityiskohtien suunnittelussa ja lopulta toimi mainiona tulkkina tapaamisessa.
Säätiön tiloista siirryimme Captains Clubin omiin tiloihin. Siellä Yhdistyksemme luovutti isännille erityisesti isäntiä varten tehdyn taulun Suomen Joutsenesta, taulun takana on lehtileikekuvia Joutsenen vierailusta Pireuksessa v. 1934.
Yhdistyksemme jäsenistöön kuuluu myös suomalaisten laivapäällikköyhdistysten edustajia. Isäntämme saivat heiltä sekä Turun että Helsingin Laivapäällikköyhdistysten pöytäviirit.
Isäntämme luovuttivat Yhdistyksellemme oman yhdistyksensä korkeimmat huomionosoitukset: ”Seagull price”, ensimmäisen luokan kultainen mitali ja kunniakirja.
Kaikki matkalaiset saivat vielä mm. kapteenien lakin.
Kapteenien klubilta siirryimme vielä merihistorialliseen museoon, jossa keskityttiin Salamiin taisteluun ja sen merkitykseen itäisen persialaisvaltion laajenemisen pysäyttämisessä.
Kapteenit johdattivat vieraat museonkierroksen päätyttyä Pireuksen purjehtijoiden klubille, jossa matkalaisille tarjottiin maittava lounas.
Todella mielenkiintoisen ja viihtyisän päivän päätteeksi matkalaiset esittivät toiveen, että jossain vaiheessa näkisimme mielellämme isäntäväkeämme myös Suomessa.
Viimeinen yhteinen retkipäivä oli torstai – matkakohteena Peloponnesos tunnetuimpine nähtävyyksineen.
Jo matkaa suunniteltaessa esitettiin toivomus käynnistä Korintin kanavalla. Se olikin nyt ensimmäinen pysähdyspaikka.
Kreikan historia tuli mainion oppaamme kertomana varsin tutuksi. Korintoksen antiikin kaupunki (roomalaisten rakentama) oli yllättävän hyvin saatu kaivetuksi esille.
Mykeneen kaupungin (kreikkalaiskausi) historia Troijan retkeen liittyvine kertomuksineen tuli hyvinkin selväksi.
Epidauruksen teatteri on eräs parhaiten säilyneitä antiikin teattereita ja tunnettu yllättävän hyvästä akustiikasta.
Matka sujui suunnitelmien ja valmistelujen mukaisesti. Sää suosi matkailijoita – päivittäinen keskilämpö oli 25° C – vain yhtenä iltana satoi vähän. Voidaan siis todeta, että matka oli onnistunut.
Kiitokset matkasta ja matkan järjestelyistä kuuluvat paitsi SJ-Yhdistyksen hallitukselle ja Pirjo Mavrommatikselle, myös matkatoimistollemme Uudenkaupungin Matka Gallerialle, oppaallemme Pirjo Fragkopoulokselle ja tietysti keskiviikon isännillemme Portcaptain´s Clubille.
– Ja tietysti kaikille matkalaisille, jotka lopulta tekivät matkasta todella viihtyisän.
Lehtiartikkeleita Kreikan matkalta
Lisää lehtileikkeitä Ateenasta
Puheenjohtajamme sai uuden kirjeen Ateenasta. Kirjeessä oli mukana sanomalehti ja kapteenien klubin oma aikakauslehtityyppinen julkaisu.
Seuraavassa on kuvat lähetetystä aineistosta.
Tallinnan matka
Yhdistys teki 11.-12.10.2014 retken Tallinnaan. Tallinnan matkamme sujui suunnitellulla tavalla. Matkalaisia oli kaikkiaan 21. Operetti MUSTALAISRUHTINATAR Tallinnassa oli odotetusti korkeatasoinen – ehkä kuitenkin hiukan turhan täysipitkä. Erona Suomessa tuotettuihin operetteihin voitaneen sanoa, että Suomessa pääosissa ovat hyvät näyttelijät, jotka osaavat laulaa hyvin. Virossa pääosissa on oopperalaulajia, jotka näyttelevät hyvin. Tallinnan kaupunkikierroksen opas Jaanika Kullerkup oli erittäin hyvin tehtäviensä tasalla ja saimme paljon uutta tietoa kaupungista ja etenkin kaupunkilaisten kokemasta lähivuosien melko dramaattisestakin historiasta.
Merimuseon – Lennusadam – opas Hermanni Miller oli kyllä hyvin tehtäviensä tasalla mutta myös kiitettävällä tavalla vastaanottavainen uudelle tiedolle, jota matkalaiset hänelle tarjosivat!
Kuljettajamme Jakke Simola hallitsi autonsa ammattitaidolla vaikeissakin paikoissa ja toimi tavallaan myös oppaanamme antoen arvokkaita neuvoja matkaan liittyvissä käytännön asioissa. Raportissaan Yhdistyksen hallitukselle matkan johtaja totesi, että retkellä olleen kaltaisen joukon kanssa oli todella ilo matkustaa.
Ulkomaan matkat
Ulkomaan matkoja on nyt tehty kuusi (Päivitys 2014 kesä). Ensimmäinen matkoista suunnattiin ”Suomen Joutsenen” rakennustelakalle Ranskan St Nazaireen (nykyään STX Ranska) laivan 100-vuotispäivän viettoon liittyen v. 2002. Toinen matka tehtiin v. 2005 Englantiin – tuolloin oli kulunut 200 vuotta Trafalgarin meritaistelusta, joka oli englantilaisen maailmanvaltiuden huippuhetkiä. Kolmannella matkalla käytiin Tanskassa.
Neljännellä matkalla kohteena olivat Alankomaiden Amsterdam sekä Saksan Bremerhaven, Cuxhaven ja Hampuri. Huhtikuussa 2009 tehty matka oli kuusipäiväinen. Amsterdamin alueella käytiin ihailemassa kukkaloistoa Keukenhofin alueella sekä seuraamassa juuston, puukenkien ja timanttien valmistusta. Merimuseoissa käytiin Bremerhavenissa ja Hampurissa. Viides matka vuoden 2011 huhtikuussa suuntautui Göteborgiin, Lysekiliin ja Osloon. Tavoitteena oli Göteborgissa tutustua VIKING-nelimastoparkkiin, joka oli esimerkkinä, kun Suomen Joutsenesta tehtiin merimiesten ammattikoulu. Göteborgin ja Oslon välillä on Lysekil, jossa etsittiin Joutsenessa olleiden moottoreiden malleja. Löytöjä olivat pääkoneiden uusittu malli ja kaksi Joutsenessa ollutta apukonetta.
Oslossa Suomen Joutsen vieraili vuonna 1937. matkalaisille tuli selväksi, missä Joutsen oli ollut ja minkälainen oli vierailukaupunki ja sen nähtävyydet. Oslo on koko ajan uusiutuva kaupunki, liikenne kulkee ahtaita katuja ja maan alla. Matkalla tuli runsaasti haasteita löytää haluttuun kohteeseen, mutta hyvän kuljettajan ja sinnikkyyden avulla kaikki suunnitellut kohteet nähtiin eikä mistään myöhästytty.
Kuudes pitkä matka toteutettiin syksyllä 2013 jälleen ”Suomen Joutsenen vanavedessä”, nyt Lissaboniin, jossa alus vieraili kaksi kertaa, ja Ponta Delgadaan, jossa Joutsen kävi viisi kertaa. Yhdistys toteutti suunnittelemansa matkan Portugalin Lissaboniin ja Portugalin Azoreiden Ponta Delgadaan 6. -13.10.2013. Matkalaisia oli mukana kaikkiaan 30.
Matka onnistui täysin suunnitelmien mukaisesti, oikeastaan vielä paremmin! Molemmissa kaupungeissa hotelli tervehti matkalaisia tervetulojuomin, matkatoimisto otti hoitaakseen nousseen matkustajaveron ja säätilain haltija helli matkustavaisia parhailla mahdollisilla ilmoilla – vain yksi iltapäivä Ponta Delgadassa oli sateinen. Tavoitteena Lissabonissa oli mm. löytää SJ:n veteraanien kuvailema katuun tehty mosaiikkikuva löytöretkien aluksesta – se löytyi! Tavoitteena oli myös nähdä Joutsenen kiinnityspaikka – sekin löytyi. Vielä kuin historiaa heijastavana Lissabonista oli juuri suuntaamassa avomerelle Suomen Joutsenen kanssa melkein täydellisesti saman näköinen täystakiloitu purjelaiva CHRISTIAN RADICH, tunnelma oli kovin nostalginen! Ponta Delgadassa kävi täysin selville, missä ja miten Suomen Joutsen siellä oli ollut. Oppaat sekä Lissabonissa että PD:ssä olivat perehtyneet opastettaviensa taustaan. Etenkin oppaamme PD:ssa oli ottanut selvää Joutsenen vierailuista tutkimalla paikallisia lehtiä kirjastossa ja luovutti sitten keräämänsä tiedot Yhdistykselle. Suomen Joutsen vieraili 1930-luvulla Lissabonissa kaksi ja Azoreilla viisi kertaa. Siirtymiset toteutettiin lentoina, sekä Lissabonissa että Azoreilla vietettiin kolme yötä. Matkan johtajana toimi Yhdistyksen hallituksen jäsen Juhani Toikka. Hänen määrätietoinen ja asiantunteva ohjauksena ja niin myös matkalaisten aktiivinen mukanaolo kaikessa olivat ratkaisevina tekijöinä matkan onnistumisessa. Yhdistyksemme matkoista nyt toteutunut oli niitä harvoja, jolla kaikki sujui vähintään niin kuin oli suunniteltu ja matkatoimistolta tilattu. Matkan johtaja ja Yhdistyksen pj huolehtivat henkilökohtaisesti uusikaupunkilaisen MATKA GALLERIAN kiittämisestä – matkatoimisto voisi hyvinkin olla myös seuraavan pitkän matkan järjestäjä!
Seitsemäs matka tehtiin Tallinnaan 11.-12.10.2014 – siitä on raportti yllä.
Kotimaan matkat
Kotimaassa yhdistys on tutustunut useiden merikaupunkien nähtävyyksiin. Syysmatka Maarianhaminaan 18.-19.10.2012 Yhdistyksen matka Maarianhaminaan toteutui suunnitellulla tavalla. Tosin suunnitelman mukaan joukkoa olisi noin 30, mutta mukana olikin kaikkiaan 53 jäsentä – suurin osallistujamäärä milloinkaan Yhdistyksen matkalla!
Kiertoajelu ulottui Kastelholman linnalle. Mainio oppaamme Gun Styrström kertoi elävällä tavalla Ahvenanmaasta ja Maarianhaminasta ennen ja nyt. Merenkulun oppilaitokseen tutustuimme koulun opettajan Bengt Malmbergin opastuksella. Ehkä parhaiten jäi mieleen simulaattoriohjaamo, jossa oppaamme demonstroi, miltä myrsky tuntuu. Ahvenanmaan Merimuseo ja sen POMMERN-laiva olivat uusiutuneet – tilaa museossa on nyt kaksi kertaa enemmän kuin ennen peruskorjausta. Museossa ovat näyttelyesineet hyvin esillä ja mm. HERZOGIN CECILIEn päällystömessi yhtä hienosti tutustuttavissa kuin aiemminkin.
Laivamatka sujui menomatkalla yhteiselossa neuvottelutiloissa. Matkaajille kerrottiin Ahvenanmaan ajankohtaisista asioista kuten Shamppanjahylystä ja talvisodassa uponneesta neuvostolaivaston S-2- sukellusveneestä. Matkaajille kerrottiin myös Yhdistyksen suunnittelemasta Lissabonin – Azorien matkasta. Paluumatka tehtiin vapaamuotoisesti – viimeisen kerran retkikunta oli yhdessä laivan Buffetin paraatipaikoilla nauttien notkuvien pöytien antimista ja merinäköalasta.