Vain merimies voi tietää

Vain merimies voi tietää -kirja, julkaistu v. 2007.

Kun Onnekas satavuotias -kirjan julkaisemisen jälkeen yhdistys sai runsaasti uutta Joutseneen liittyvää materiaalia, katsottiin tarpeelliseksi ikäänkuin täydennysosan tekeminen. Kirjasen pääaiheeksi valittii Suomen Joutsenesta tehdyt laulut – niitä löytyikin yllättävän paljon.

Uusia päiväkirjoja oli yhdistys saanut käyttöönsä kaikkiaan viiden purjehtijan perillisiltä: luutnantti Eemil Ovaska, reserviupseerioppilas Seppo Korte, reserviupseerioppilas Keijo Viinamäki, pursimies Matti Railo ja alikersantti Jorma Länsisalmi.

Ehkä mielenkiintoisin kirjan luku kertoo Joutsenen saksalaiskaudesta eli rahtikoululaiva OLDENBURGin viimeisestä matkasta Pohjois-Amerikasta Ruotsiin. Kirjoitus perustuu haltuun saatuun matkan lokikirjaan ja sen liitteinä olleisiin kertomuksiin erityisistä tapahtumista. Matkan aikana Atlantilla lasti siirtyi ja alus oli lähellä kaatumista maaten 50 asteen kulmassa vasemmalla kyljellään. Äärimmäisin ponnistuksin lastia saatiin  takaisin paikoilleen ja lopulta laiva oikaistuksi. Toinen vaaratilanne tapahtui Elbe-joen suula, kun alus hinattiin hiekkapankkiin. Tarvittiin kuusi hinaajaa, jotta matkaa voitiin jatkaa Kielin kanaaliin.

Kirja on pahvikantinen ja kooltaan A5.