Suomen Joutsenen telakointimatkat 2016

Uutinen Suomen Joutsenen siirrosta.

Yhdistyksen nimikkolaiva Suomen Joutsen telakoitiin Naantalin Luonnonmaan Korjaustelakalla syksyllä 2016.  Kumpikin matka toteutettiin kahden hinaajan ja parin apualuksen voimin. Kummallakin matkalla sää oli suotuisa ja paluumatkalla huolimatta aamun kylmyydestä aurinko lämmitti alusta ja sen mukana matkustaneita.

Menomatkalla 19.9.2016 oli Yhdistyksen kaikilla jäsenillä mahdollisuus olla mukana – kiinnostuneita oli lopulta 20. Matkalla telakalle Yhdistyksen kunniapuheenjohtaja kertoi Joutsenen aikaisemmista hinausmatkoista. Pisin sellainen oli vuonna 1932, kun Joutsen hinattiin Färsaarilta Brittein saarille Hulliin telakalle. Ehkä erikoisimpiin kuuluvia oli vuonna 1943 toteutunut hinaus, jolloin sukellusveneet yksi kummassakin kyljessä veivät emälaivansa Lappohjasta kohti Tammisaarta Källvikiin. Erikoinen oli myös Joutsenen hinaaminen tammikuussa 1961 Lappohjasta Turkuun. Silloin talvi oli tavanomaista ankarampi ja ilman hinaajina toimineita jäänmurtajiamme Sampo ja Voima matka olisi jäänyt tekemättä.

Nyt telakoitu Joutsen havaittiin varsin hyväkuntoiseksi. Kaikki pohjaa suojaavat sinkit olivat täysin ehjiä eikä telakoinnin aikana ollut tarvetta vaihtaa aluksen runkolevyjä. Alus maalattiin kölistä maston huippuun sisältä ja ulkoa useaan otteeseen. Urakkaan kuului myös ankkurikettinkien ja ankkurien täyshuolto maalauksineen. Tässäkin kohteessa työtä riitti, sillä ankkuriketinkiä on kummallakin ankkurilla 240 metriä. Kuin kirsikkana kakun päällä olivat keulan messinkijoutsenet ja perän vaakuna, jotka puhdistettiin ja kiillotettiin näyttäviksi.

Suomen Joutsenen paluumatka Luonnonmaan telakalta Aurajoen suulle tapahtui 20.10.2016. Yhdistyksestä oli mukana muutamia, joille menomatka ei ollut sopinut. Matkalla oli mukana myös turkulainen trubaduuri Aulis Kotaviita, jota oli pyydetty hinauksen edistyessä Airistolle laulamaan Pentti Viherluodon Aamu Airistolla. Hän intoutui laulamaan Yhdistyksen julkaisemasta kirjasta myös laulun Suomen Joutsen – hän opetteli laulun matkan alkuvaiheessa ja lauloi sen periaatteessa suoraan nuoteista  –  hänelle ominaisella tavalla mieliä lämmittävästi!

Forum Marinum -merikeskuksen vastuulla oleva nimikkolaivallamme on taas hienossa kunnossa omalta osaltaan juhlistamassa maamme 100-vuotistapahtumia ensi vuonna.

Menomatkan kuvat

Hinaaja Kemi 1 aloittamassa tehtäväänsä.

Perinneyhdistyksen jäseniä peräkorokkeella.

Matka edistyy - oikealla Ruissalo.

Matka edistyy – oikealla Ruissalo.

Hinaus kuvattuna Ruissalosta. Matka edistyy kuvassa oikealle. Kuva Jani Schütt.

Laiva uivassa telakassa.

Uiva telakka ja Suomen Joutsen kuvattuna pohjoisesta. Kuva Riitta Schütt.

Paluumatkan kuvat

Telakoinnin aikana koko laiva ja myös keulan joutsenet olivat saaneet uudistetun ilmeen

Valkeaksi maalattu kylki oli suojattu peittämällä telakkalaiturin mustat kumisuojat valkoisella kankaalla.

Paluumatkalla Joutsenta hinasivat kaksi entistä Ruotsin laivaston alusta Ajax ja Bison. Kaksi entistä sotalaivaa hinasi entistä sotalaivaa!

Paluumatkalla Joutsenta hinasi kaksi entistä Ruotsin laivaston alusta Ajax ja Bison. Kaksi entistä sotalaivaa hinasi entistä sotalaivaa!

Joutsen matkalla etelään.

Joutsen matkalla etelään. Kuva Seppo Herranen.

Alis Kotaviita laulamassa laulua SUOMEN JOUTSEN.

Aulis Kotaviita laulamassa laulua SUOMEN JOUTSEN.

Joutsenta on aina hinattu, kun se on liikkunut saaristossa. Nyt maisema on jopa maalauksellinen. Kuva Seppo Herranen.

Suuri väkijoukko oli odottamassa Joutsenen saapumista sen pesäpaikalle Forum Marinum -merikeskuksen rantaan.

Suomen Joutsen on jälleen kotona ja langkongia nostetaan paikoilleen. Museoalus on taas valmiina arvokkaaseen tehtäväänsä.