Suomen Joutsenen laivalehdet

Kirja kuvattuna

Laivastomme koululaivalla Suomen Joutsenella julkaistiin kaikilla sen kahdeksalla valtameripurjehduksella laivalehteä – sen nimi oli JOUTSEN. Tämän teoksen tavoitteena on antaa lukijalle selvä mielikuva laivalehtien ulkonäöstä ja sisällöstä.

Lehti oli ulkomuodoltaan useita sivuja sisältänyt moniste, joka tehtiin laivan monistuskoneella. Kone oli oman aikansa toimistokäyttöön tarkoitettu painokone, jossa painolevynä toimi vahas.

Lehtiä Joutsenen matkoilla julkaistiin kaikkiaan 60 kpl – kaikki ovat arkistoituina Forum Marinum -merikeskuksen arkistoihin.

Lehden sisältö oli laivan viidennen matkan lehden mukaan:

• kirjoituksia ajankohtaisista aiheista,
  • kirjoituksia ammattialalta,
  • kirjoituksia satamista ja maista, joissa käydään,-
  • runoja,
  • pakinoita,
  • askartelutehtäviä
  • huumoria sekä
  • runsas kuvitus.

Ajankohtaisia kirjoituksia olivat useinkin uutiset maailman eri kulmilta. Niitä saatiin laivalle radioteitse.

Muita ajankohtaisia kirjoituksia olivat edessä olevien vierailukohteiden esittelyt ja toisaalta kertomukset niistä kohteista, jotka olivat jo jääneet taakse.

Lehdissä oli runsaasti piirroksia, jotka liittyivät lehden kirjoituksiin tai muuten vain elämään Joutsenella. Jotkin piirroksista ovat hyvinkin korkeatasoisia – muun muassa piirrokset laivan henkilökunnasta muistuttavat selvästi esikuviansa.

Tunnetuin piirtäjistä oli Joutsenen neljännellä matkalla Casablancasta Helsinkiin mukana ollut kirjailija ja taiteilija Aarno Karimo.

Kirjan julkaisija on Suomen Joutsenen Valtameripurjehtijain perinneyhdistys ry ja kirjoittaja yhdistyksen kunniapuheenjohtaja, ye-komentaja evp ja merikirjailija Visa Auvinen. Kirjan taittaja on Reima Orvasto.

Kirjaa myy julkaisija suoraan hintaan € 25.- ja muun muassa Forum Marinum Merikeskus Turussa.