Perustaminen

Suomen Joutsen ItämerelläKoululaiva ”Suomen Joutsenen” valtameripurjehduksilla vuosina 1931-39 mukana olleet
alkoivat vähitellen 1960-luvulla kokoontua muistelemaan kokemuksiaan aluksella, ensin matkoittain ja sitten kaikkien matkojen veteraanit yhdessä. Valtameripurjehtijat muodostivat sitten yhdistyksen, joka kuului Laivaston kiltaan.
Purjehtijoiden iän karttuessa alkoivat veteraanit pohtia yhdistyksensä toiminnan jatkamista. Niinpä sitten v. 1999 päätettiin perustaa perinneyhdistys aluksen historian ja siihen liittyvien muistojen vaalimiseksi. Suomen Joutsenen Valtameripurjehtijain perinneyhdistys perustettiin 3.2.1999.

Yhdistyksen kotipaikka on Turun kaupunki ja toiminta-alueena koko maa. Luonnollisina tärkeimpinä yhteistyökumppaneina tulivat yhdistyksellä olemaan aluksen omistaja Turun kaupunki sekä aluksesta vastaava Merikeskus Forum Marinum.